Logotype
Tillbaka

iCommunicate - Kommunikation på 2000-talet (130410)

(Louise Fornander, Fysikalisk kemi, Chalmers)

Louise Fornander är doktorand vid avdelningen för Fysikalisk kemi vid Chalmers. Där arbetar hon i Bengt Nordéns grupp.
Förutom att jobba på sin doktorsavhandling har hon även under flera år jobbat med vetenskapskommunikation och utbildningsmaterial, framför allt inom kemi.
Under Kemiåret 2011 var Louis med och tog fram Kemikalendern. Kemikalendern är tolv korta filmer baserade på Svenska kemisamfundets 12 månadsteman, en för varje månad. Dessa togs fram i samarbete med bl.a. Chalmers och Göteborgs universitet. Kemikalendern röstades sedan fram som det mest innovativa inslaget i Sverige under Kemiåret. Priset delades ut på Kungliga Vetenskapsakademin. Artikel från prisutdelningen. Efter kemiåret har teamet fortsatt och producerat ytterligare att antal filmer. Alla hittar du givetvis på YouTube.

Länk till alla filmerna på YouTube

Vem är Louse, svaret får du kanske här.

Kort referat av kvällen (Göran Petersson)

Caroline välkomnade Louise och publiken till vad som visade sig bli en mycket intressant och trivsam träff.

Kvällens gäst började med att presentera sig själv med den video man hittar överst om man googlar på Louise Fornander. Hon betonade att dagens ungdom förväntar sig ett högt tempo och ett underhållande upplägg av en video.
Därefter visade Louise decembervideon från kemikalendern. Hon betonade vikten av att anpassa en video efter målgrupp. För en video är 5 min en lång tid. Tittaren behöver motiveras och en introduktion som berör eller provocerar kan fungera. Faror är att en video lätt blir alltför svår, detaljerad, faktaspäckad, tråkig eller trivialt fördummande.
Som tredje exempel visade Louise en ny video från ett uppdrag i Singapore.
Inriktningen låg på att öka intresset för naturvetenskap med exotiska inslag.

Diskussionen kom in på hur video kan nå ut i klassrummet och hur video kan användas för nya grepp i utbildningen. Video för inspelning av föreläsningar och för presentation av forskning ventilerades. Karaktären blir då annorlunda som framgår av exempelvis Mittuniversitetets videoarkiv. Global utbildning via video av typ Khan Academy indikerar en enorm potential.

Louise Fornander